Segédmotoros kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
A melléklet 2 6/1990. KÖHÉM r.
– 114. § a) segédmotoros kerékpárhoz oldalkocsi nem csatolható.
– b) segédmotoros kerékpárhoz vonószerkezet nem szerelhető fel.
– c) segédmotoros kerékpár fékszerkezetének meghatározott fékezési követelményeket kell kiegészíteniük.
– d) segédmotoros kerékpár tompított fényszórójának legalább 15 W teljesítményűnek kell lennie.
– f) segédmotoros kerékpárra féklámpa felszerelése nem kötelező
– g) segédmotoros kerékpáron hangjelzésre kerékpárcsengő vagy 75-112 dBA hangerejű jelzést adó más hangjelző berendezés alkalmazható
– h) segédmotoros kerékpár kerekére is felszerelhető a kerékpárra előírt küllő prizma. A pedállal hajtható esetén fel szabad szerelni a lábpedálon elől – hátul borostyán sárga fényvisszaverővel.
– 115. § 1) segédmotoros kerékpárnak a külső zajra (elhaladási zaj), valamint a hajtómotor kipufogógáz szennyezőanyag tartalmára vonatkozó jóváhagyási jellel kell rendelkeznie.
– 2) segédmotoros kerékpárra csak jóváhagyási jellel ellátott fényszórót, helyzetjelző lámpát szabad felszerelni.
– 3) segédmotoros kerékpárt fel kell szerelni két, egymástól független vezérlésű üzemi fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
– 4) segédmotoros kerékpár vázán vagy a vázon rögzített adattáblán beütéssel kell feltüntetni:
– gyártási számot a gyártónak
– az azonosítási jelet a gyártónak, a forgalmazónak vagy a közlekedési hatóságnak.
– segédmotoros kerékpárra 2 db visszapillantó tükröt kell felszerelni.
– segédmotoros kerékpárnak “A” típusú elsősegélynyújtó felszerelés kell.
– 48. § – 9) zárt utastérrel nem rendelkező segédmotoros kerékpáron utazó személynek becsatolt motorkerékpár bukósisakot kell viselni.
– nem kötelező, de ajánlatos az izzókészlet és cseréhez a szerszám.
– persze a láthatósági mellény is ajánlott lakott területen kívül, éjjel vagy rossz látási viszonyok esetén.
Kerékpárra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek
– 116. § 1) a kerékpárt fel kell szerelni:
– a) könnyen kezelhető, megbízható kormányberendezéssel
– b) két egymástól függetlenül működtethető fékszerkezettel, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
– c) hangjelző berendezéssel, amely csak csengő lehet.
– d) előre egy fehér vagy kadmium sárga fényt adó lámpát.
– e) hátra egy piros fényt adó, sötétben és tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával.
– f) hátul egy vagy két szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú piros színű fényvisszaverővel.
– g) legalább az első keréken 1 db borostyán sárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverővel (küllő prizmával).
– 2) A kerékpárt fel szabad szerelni:
– elől fehér – oldalán borostyán sárga -, mindkét oldali lábpedálon elől és hátul borostyán sárga fényvisszaverővel, továbbá a kerékpár bal oldalán elhelyezett szélességjelzővel, amely előre fehér, hátra piros színű fényvisszaverőt tartalmaz.
– 3) a kerékpárra felszerelt fényvisszaverőnek sötétben és tiszta időben – olyan járműből, amelynek távolsági fényszórója azt megvilágítja – 150 méterről észlelhetőnek kell lenniük.
– 5) a kerékpárra gyermekülés oly módon szerelhető fel, hogy az ülés és a rajta ülő gyermek a vezetőt kilátásban és a vezetésben ne akadályozza, a kerékpár világító és jelzőberendezéseit ne takarja. Az üléshez kapaszkodót és lábtartót is fel kell szerelni. Az ülés, a kapaszkodó és a lábtartó nem lehet összefüggésben a kormányzott kerékkel, illetőleg az azzal együtt elforduló szerkezettel.
– 6) a kerékpárhoz kapcsolható, legfeljebb 0,7 méter széles és legfeljebb 70 kg össztömegű, egytengelyű, két nyomon futó vontatvány (kerékpárutánfutó).
– 8) a kerékpárlámpák elektromos kapcsolódásának olyannak kell lennie, hogy a lámpák együtt legyenek be. és kikapcsolhatók.
– 54. § 6/b) kerékpárral éjszaka és korlátozott látási viszonyok között, lakott területen kívül a kerékpárosnak fényvisszaverő mellényt vagy ruházatot kell viselnie.
Mezőtúri Városi Balesetmegelőzési Bizottság
Molnár Sándor KRESZ szakoktató